Hoe besturen we Hilversum?

30 augustus 2006

Hoe besturen we Hilversum?

Een tijdje geleden heeft de fractievoorzitter van de SP op onze opinie pagina al een stukje geschreven over de onduidelijke manier waarop besluiten in Hilversum tot stand komen. Het gedoe rond de vergadering over gemeentelijke herindeling heeft nogmaals duidelijk gemaakt hoe verwarrend een en ander in elkaar steekt. Opmerkelijk is ook dat als wij daar opmerkingen over maken, bijna iedereen het met ons eens is. Maar vervolgens lukt het ons niet om het onderwerp dan ook eens echt op tafel te krijgen om een poging te doen om dat te veranderen. We hebben er in zogenaamde presidium overleggen wel een aantal keren over gesproken, maar de besluiten die daar uit komen zijn vaak op zichzelf weer onduidelijk. We hebben voor de zomer een paar afspraken gemaakt.

In het kort komen die er op neer dat de raadsgriffier een poging gaat doen om er voor te zorgen dat voor de stukken die we krijgen duidelijk is wat de te volgen procedure is en welke beslismomenten daar in zitten. Dat lijkt ons een lastige opdracht voor de griffier. Wij hebben namelijk niet de indruk dat iedereen die bij die afspraak betrokken was hetzelfde beeld heeft van de manier waarop dat zou moeten. Het kan bijna niet anders dan dat er straks een model uitrolt dat onmiddellijk weer door allerlei partijen ter discussie wordt gesteld. Een andere afspraak gaat over het samenvoegen van commissies. Er is in datzelfde presidium gesproken over de mogelijkheid om het aantal raadscommissies terug te brengen van vijf naar vier. De gedachte is dat vergaderingen dan efficienter worden. Nou zal het ons eerlijk gezegd een zorg zijn of we vier of vijf commissies hebben, eerst moet maar eens duidelijk worden hoe we met alle stukken die we krijgen om gaan en waar we wel of niet invloed op hebben. Als dan blijkt dat vier commissies genoeg is, prima. Hebben we er vijf nodig? Ook goed. De raadsgriffier is ook met die gedachte over vier commissies aan de gang gegaan en was bezig een raadsbesluit van die strekking voor te bereiden (alleen de raad kan een commissie opheffen). Toen dat bij een aantal mensen duidelijk werd, onstond er opnieuw discussie over de vraag of het nou wel zo'n goed idee is. Niemand weet meer of we het nou wel of niet gaan doen. De griffier blijft met de zwarte piet zitten en mag de oplossing bedenken. Het is echt van de gekke dat we niet in staat zijn om helderheid te krijgen over hoe besluiten tot stand komen, dat we geen antwoord hebben op de vraag waar het college zelfstandig over kan beslissen of waar eerst de raad een uitspraak over moet doen.

De reden dat wij er zo veel aandacht aan besteden komt natuurlijk niet voort uit onze liefde voor procedures, zo'n partij zijn wij niet. We doen het omdat we denken dat de democratische controle op besluiten in het geding is. Wij kunnen in de raad ons werk niet goed doen als we niet snappen waar we besluiten over nemen. Lees bijvoorbeeld het al eerder genoemde stukje over de grondexploitatie. De SP gaat de komende weken aan het werk om te proberen een model uit te werken waarmee meer duidelijkheid ontstaat over die processen. Vervolgens zullen we proberen dat 'ergens' in deze gemeente op de agenda te krijgen. Eerlijk gezegd is dat een beetje gek. Volgens ons zou het zou moeten zijn dat je daar in een commissie over van praat, de hoofdlijnen uitzet en dat college en ambtenaren vervolgens aan het werk gaan om een dergelijk model uit te werken. Dat komt dan weer terug in de commissie en vervolgens kan er dan over worden besloten. Maar juist omdat die processen naar ons oordeel niet goed werken, gaan we zelf maar een poging wagen.