Gemeentelijke herindeling en nu?

30 augustus 2006

Gemeentelijke herindeling en nu?

Gisteravond was de veel besproken vergadering over gemeentelijke herindeling. De aanloop naar dit overleg begon met een uitnodiging van het aan de fractievoorzitters om hierover te komen praten met het college. De SP heeft toen onmiddellijk laten weten dat wij er niets voor voelden om in een min of meer besloten overleg over dit onderwerp te praten. Wat ons betreft hoort een dergelijk belangrijk onderwerp gewoon in commissie en raadsvergadering te worden behandeld.

Die oproep heeft tot veel gedoe geleid met als resultaat dat de Burgemeester besloot om er een min of meer openbare veragdering van te maken die alleen over de te volgen procedure zou gaan en niet over de inhoud. Nog afgelopen vrijdag hebben we middels een brief aan de Burgemeester gevraagd om de vergadering niet door te laten gaan maar de behandeling op de gebruikelijke manier voor te bereiden en in de commissie bestuur en de raad te agenderen. De Burgemeester heeft op die brief niet gereageerd.

Het was een vreemde bijeenkomst waar en deel van het college aanwezig was, een aantal fractievoorziters, een aantal raadsleden, de gemeenstesecretaris en de raadsgriffier. En natuurlijk de Burgemeester. Omdat veel fracties ons uitgangpunt over de behandeling steunde is uiteindelijk besloten dat het college een stuk voorbereid over de te volgen procedure en dat vervolgens in commissie en raad zal agenderen. Dat was ook ons oorspronkelijke voorstel, in die zin zijn we er dus blij mee. Waar we niet blij mee zijn is dat we daar dus anderhalfuur over hebben zitten praten zonder dat dat iets heeft opgeleverd. Zonde van de tijd. Binnenkort meer nieuws over de inhoudelijke standpunten rond Gemeentelijke Herindeling. Voor de SP staat in ieder geval vast dat wij niet voor een gemeentelijke herindeling voelen. Lees onze eerdere berichten hierover in het archief.