Gemeentelijke herindeling deel 3

18 augustus 2006

Gemeentelijke herindeling deel 3

e oproep van de SP Hilversum om overleg over de gemeentelijke herindeling toch vooral in het openbaar te doen, en niet in een besloten overleg met fractievoorzitters heeft de afgelopen dagen veel commotie veroorzaakt. Gemeentelijke woordvoerders en de Burgemeester hebben omstandig uitgelegd dat wij de uitnodiging verkeerd hebben begrepen. De bedoeling van het overleg is om het te hebben over de procedure en niet over de inhoud.

Tja, in de uitnodiging staat toch echt dat het gaat over het innemen van een formeel standpunt over de plannen van de provincie met betrekking tot gemeentelijke herindeling. Maar goed, we kunnen het natuurlijk verkeerd hebben begrepen. Wat ik dan weer niet snap is dat het gaat om een overleg in een wel heel vreemde samenstelling. Voor het overleg zijn de fractievoorzitters en het gehele college uitgenodigd. Een dergelijke bijeenkomst is zeer ongebruikelijk. Voor het overleg is twee en een half uur uitgetrokken. Ook niet mis voor een overleg dat alleen maar over de procedure zou gaan.

Voor zaken die in de raad moeten worden behandeld is in principe een vrij simpele procedure: Ambtenaren bereiden een stuk voor, het college kijkt er naar en brengt eventueel wijzigingen aan en legt dat voor aan de raad. Die stemt er mee in, stelt desgewenst wijzigingen voor of wijst het voorstel af. Zo simpel kan het zijn. Daar hoef je het echt geen twee en een half uur over te heben.

We zijn natuurlijk blij dat de inhoudelijke behandeling dankzij onze oproep nu in ieder geval in het openbaar zal plaatsvinden maar om dan de indruk te wekken dat wij het niet goed hebben begrepen is wel een beetje flauw.