Gemeentelijke herindeling deel 2

16 augustus 2006

Gemeentelijke herindeling deel 2

Vandaag ontvingen we een uitnodiging van Burgemeester en Wethouders om op 29 augustus te praten over gemeentelijke herindeling. Dat gesprek zou dan plaatsvinden in een zogenaamd “Presidumoverleg”. Dat zijn overleggen met de fractievoorzitters van alle partijen in de raad en, niet onbelangrijk, die vergaderingen zijn niet openbaar.

De SP Hilversum heeft onmiddelijk op die uitnodiging gereageerd. Wij hebben de Burgemeester laten weten dat we er niets voor voelen om over dit onderwerp in het Presidum te praten. Daar zijn twee redenen voor. Op de eerste plaats zien wij helemaal geen noodzaak voor een gemeentelijke herindeling waar Hilversum een rol bij speelt. De provincie, die feitelijk over herindeling gaat, heeft wilde ideeen over een grote gemeente “Gooistad” waarin op termijn dan alle gemeentes in de Gooi- en Vechtstreek moeten opgaan. Wij geloven daar niet in. Wij zijn er van overtuigd dat de inwoners van Hilversum meer hebben aan een gemeentebestuur dat “dichtbij” staat. Gewoon, het raadhuis een betje in de buurt, raadsleden die je op straat kunt tegnekomen omdat ze in de buurt wonen. Raadsleden dus die betrokken zijn bij de omgeving waarin niet alleen de rest van de Hilversummers woont, maar waar ze ook zelf wonen.
Op de tweede plaats vinden wij het niet “netjes” om dit soort onderwerpen in besloten vergaderingen te bespreken. Het is een onderwerp dat alle Hilversummers aangaat. Daarom meoten ze volgens ons gewoon besproken worden in normale, openbare, vergaderingen van raad en commissie. Dat geeft Hilversummers de kans om te horen wat hun raadsleden van de plannen vinden en geeft ze ook de mogelijkheid om daar met diezelfde raadsleden over te praten.

Wat wij wel zorgelijk vinden is dat er met enige regelmaat door Burgemeester en Wethouders brieven naar de provincie worden gestuurd over dit onderwerp waarin ze te kennen geven dat zij op zich wel wat zien in die plannen. Dat vinden we nogal raar. Niet alleen omdat wij het daar als SP niet mee eens zijn, maar omdat de gemeenteraad van Hilversum zich daar nog nooit over heeft uitgesproken.. Wat ons betreft is dat de omgekeerde wereld. Eerst moet de raad zich maar eens uitspreken over deze rare plannen van de provincie, daarna kan het college dat standpunt dan naar de provincie uitdragen.

Gelukkig hebben een flink aantal fractievoorzitters inmiddels laten weten dat ze het met ons eens zijn dat dit onderwerp niet op een dergelijk besloten overleg behandeld hoort te worden. De Burgemeester heeft vervolgens laten w eten dat hij het overleg graag door wil laten gaan maar dat het er wat hem betreft juist over moet gaan of en hoe we dat onderwerp verder gaan behandelen om vast te stellen wat het standpunt van Hilversum is als het gaat om gemeentelijke herindeling.

Met enige tegenzin gaan we dan ook maar naar dat overleg toe, niet om inhoudelijk over het onderwerp te praten maar om afspraken te maken over de manier waarop dit onderwerp verder behandeld gaat worden.

Lees hier onze reactie op de uitnodiging voor het presidium overleg

Lees hier over een gesprek met de provincie over herindeling