Wethouder zoekt werk!

7 mei 2006

Wethouder zoekt werk!

De gemeente ontvangt jaarlijks veel subsidie van het rijk dat gebruikt moet worden om mensen met een bijstandsuitkering weer aan het werk te helpen. Vorig jaar zijn vele tonnen van dat geld weer teruggegeven aan het rijk omdat de gemeente niet in staat was om goede plannen te bedenken. Dat dreigt dit jaar weer te gebeuren.
De SP Hilversum vindt het ongehoord dat de gemeente blijkbaar niet in staat is om dat geld nuttig te besteden. De nieuwe SP wethouder voor sociale zaken, Karin Walters, is dat gelukkig met ons eens. Als een van haar eerste taken gaat ze nu aan de slag om die plannen wel te maken. Plannen om mensen weer aan het werk te helpen.

De gemeente heeft al jaren de mond vol van "samenlevingsgericht werken". Dat moet staan voor besturen in overleg met de inwoners. Voor de SP is dat niks nieuws. Wij praten al sinds onze oprichting met de mensen waar het over gaat. Dat hebben we gedaan bij onze onderzoeken naar de WVG en de bijzondere bijstand, en dat gaan we ook nu doen.

De SP Hilversum vraagt alle Hilversummers om ons hun plannen voor het gebruik van die vele tonnen subsidie te mailen. Wij kijken dan of die ideeën passen binnen de subsidie regels. Als het kan, zullen we die ideeën dan ook tot uitvoer gaan brengen.

Dus, Heeft u ideeën voor projecten die mensen die nu afhankelijk zijn van de bijstand weer aan het werk te helpen, laat het ons snel weten. Het geld ligt er al een tijdje en de plannen moeten voor het eind van dit jaar in uitvoering zijn. Als dat niet lukt, moet het geld weer terug naar het rijk.