Nieuwe wethouder doet toezegging

19 april 2006

Nieuwe wethouder doet toezegging

In februari heeft de SP de toenmalige wethouder gevraagd om een aantal maatregelen te nemen om de bijzondere bijstand te verbeteren. Op onzeactie pagina over de bijzondere bijstand valt daar meer over te lezen. We vroegen dat naar aanleiding van de uitkomsten van ons onderzoek. Al met al is er nogal wat tijd over heen gegaan voordat er een antwoord kwam en voor ons was dat antwoord nog onbevredigend ook.

Vanavond was er weer een vergadering van de raadscommissie Welzijn en hebben we, nu vanaf onze plek in de raad, de nieuwe wethouder gevraagd of zij bereid is deze problemen nu snel op te lossen. Het ging ons concreet om drie zaken:
- Ook andere dan "groepsactiviteiten" voor vergoeding in aanmerking laten komen (zoals zwemles, bibliotheek, etc)
- Kosten die vergoed worden niet meer door de klant laten voorschieten, maar vooruit betalen.
- Mensen beter informeren over de bijzondere bijstand.

De vorige wethouder had ons toegezegd om nog voor de zomer met een plan te komen voor wat betreft het eerste punt. De rest zou niet eerder dan in 2007 kunnen worden gerealiseerd.
De nieuwe wethouder, Karin Walters (SP), heeft vanavond toegezegd dat de er nog voor de zomer een voorstel komt waarin aan alle drie van onze wensen aandacht zal worden besteed.

Met die toezegging zijn we natuurlijk hartstikke blij. Het lijkt er op dat dit nieuwe college de beloftes in het collegeprogramma gelijk waar begint te maken. Dat is goed nieuws voor mensen die van de (bijzondere) bijstand afhankelijk zijn.

Uiteraard houden we u via deze website op de hoogte over de vraag of de wethouder die toezegging ook nakomt..