Toch vertrekcentum op Crailo?

10 november 2005

Toch vertrekcentum op Crailo?

In het voorjaar van 2004 had minister Verdonk plannen om op Crailo, waar het asielzoekerscentrum net was verdwenen, een vertrekcentrum in te richten. Ze heeft daarover onder andere met Laren en Hilversum gesprekken over gevoerd. Uiteindelijk heeft de minister besloten het niet te doen, omdat de eisen die met name door Hilversum werden gesteld, haar te hoog waren. De eisen van Hilversum gingen toen overigen voornamelijk over het beschikbaar stellen van meer politieagenten. De SP Hilversum heeft zich steeds tegen de komst van zo'n vertrekcentrum verzet, op de actiepagina over asielzoekers op deze website kunt u daar meer over lezen. Nu heeft de minister een nieuwe list bedacht om Hilversum toch met een vertrekcentrum op te zadelen. Ze praat nu alleen met de gemeente Laren omdat het deel van het terrein wat ze wil gebruiken uitsluitend op het grondgebied van Laren ligt. Wij zijn aangenaam verrast dat allerlei Hilversumse politieke partijen zich nu toch op inhoudelijke gronden tegen zo'n vertrekcentrum uitspreken.

Wij hebben ons al vorige jaar op het standpunt gesteld dat dat centrum er niet moet komen omdat Hilversum niet zou moeten meewerken aan het inhumane vreemdelingenbeleid van minister Verdonk. Blijkbaar vinden nu meer partijen dat. Dat is goed nieuws, maar wel verrassend. Laten we hopen dat als de minister alsnog besluit om met Hilversum te gaan praten, ze dat standpunt ook vast houden en niet net als vorig jaar alleen maar praten over meer politieagenten.