Het is verkiezingstijd...

30 oktober 2005

Het is verkiezingstijd...

Verkiezingen brengen het slechtste in politieke partijen naar boven. Er worden vaak (te) grote woorden gebruikt en geen middel wordt geschuwd om andere partijen in diskrediet te brengen. De SP Hilversum heeft zich sinds haar oprichting op het standpunt gesteld dat we daar niet aan mee willen doen.

Voor mij persoonlijk is de idiote manier waarop de Hilversumse politieke partijen met elkaar omgaan een belangrijke reden geweest om me aktief met diezelfde politiek te gaan bemoeien. Ik denk dat het moet gaan om de inhoud en niet om de poppetjes. De SP Hilversum vindt dat ook, wij spelen de bal en niet de man. Ik moet zeggen, dat valt in de dagelijkse praktijk nog niet mee. Regelmatig worden er dingen gezegd die me behoorlijk nijdig maken, zoals bijvoorbeeld in het fietsdebat waar u elders op deze site meer over kunt lezen. Soms gaan de opmerkingen echter wel over de inhoud, maar zijn ze gewoon pertinent onjuist. Wat doe je dan? Roepen dat de ander zit te liegen? Tja, dat is wel vaak mijn eerste gedachte. Toch doe ik dat meestal ook maar niet. Ik denk dat de Hilversummers zelf wel kunnen beoordelen wat er wel niet klopt van de verhalen die politici over anderen en zichzelf vertellen. Zoals vorige week bijvoorbeeld in het TV programma in derde termijn waar een lokale politicus tegen beter weten in gewoon fabeltjes zat te verkondigen. Nee, ik ga niet verder op die voorbeelden in want dat is nou juist wat we als SP niet willen doen, anderen boos maken. Ik blijf me er wel boos over maken, dat wel.

De verkiezingen komen er aan. Ook de SP Hilversum gaat daar aan meedoen. Natuurlijk hopen we dat veel Hilversummers op ons zullen stemmen. Ik hoop dat ze dat doen vanuit de overtuiging dat de SP Hilversum een socialer gezicht kan geven. Dat is belangrijk en hoog nodig. Steeds meer zaken waar we als burger direct mee te maken hebben komen onder verantwoordelijkheid van de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe wet maatschappelijke ondersteuning. Gemeenten krijgen een grotere rol in het bepalen van de verdeling van geld voor welzijn en zorg. Wie krijgt er straks wel of niet een rolstoel, hoe gaan we om met steeds meer commercie in de gezondheidszorg, waar gaan we als gemeente geld aan uit geven, aan asfalt of aan bibliotheken, aan openbaar vervoer of aan parkeergarages. Allemaal vragen waar we als SP graag over mee willen praten. Begin november verschijnt ons verkiezingsprogramma, dan kunt u lezen hoe wij over dit soort onderwerpen denken. Dat gaat verder dan posters uitdelen, dat gaat verder dan roepen dat anderen het niet goed doen, dat gaat over inhoud. Dat gaat over precies datgene waar politiek over hoort te gaan, de inhoud! Ik hoop en vertrouw er op dat u, net als wij, vindt dan het anders kan. In maart 2006 kunt u zelf uitmaken hoe het verder moet in Hilversum. Gelukkig maar.

John van Otterloo