Is er plaats in de herberg?

28 december 2004

Is er plaats in de herberg?

Minister Verdonk heeft vandaag laten weten dat voorlopig een kleine 3000 van de 28.000 asielzoekers waarvan ze vorig jaar heeft aangekondigd dat ze terug moeten, toch mogen blijven. Dat is goed nieuws, zeker voor de 3000 mensen die het betreft. Voor hen is hiermee een einde gekomen aan jaren van onzekerheid over hun lot.

De minister liet ook weten dat er inmiddels zo'n 9000 dossiers van de 28.000 zijn bekeken en dat ze de overige dossiers de komende twee jaar hoopt af te handelen. Dat betekent voor de "laatste asielzoeker" wel dat die nog twee jaar langer in onzekerheid zal moeten doorbrengen. Wij vinden dat onaanvaardbaar. Het gaat hier om asielzoekers die nog onder de oude vreemdelingen wet naar ons land zijn gekomen en hier soms al zes, zeven jaar zijn. Mensen zo'n enorme tijd laten wachten, vaak in een asielzoekerscentrum waar je met vier anderen op een kamertje van 4 bij 5 meter moet "wonen" is wat ons betreft niet alleen onaanvaardbaar, maar inhumaan.

Als je met de bovenstaande getallen gaat rekenen, valt er nog iets op. Ruim 30 procent van de door de minister bekeken "gevallen" mogen dus gewoon blijven. Daar is zij, en een groep ambtenaren, drie jaar mee bezig. Netto resultaat is dan, als deze lijn voortzet, er toch nog 9000 mogen blijven. Het is wel een beetje veel tijd en moeite om een zo relatief kleine groep (19.000) toch nog uit te zetten.

Het gaat om mensen die hier al jaren zijn en de omstandigheden in de laatste jaren worden er alleen maar slechter op. Allerlei asielzoekerscentra (zoals Crailo en het AZC in Almere) gaan sluiten, de asielzoekers daar worden verplaatst omdat het goedkoper is om er zoveel mogelijk bij elkaar in een kamp te stoppen. Dat dat betekent dat kinderen van die asielzoekers die hier naar school gaan halverwege het jaar moeten verhuizen, daar stoort de minister zich niet aan. Waarschijnlijk zullen er de komende twee jaar opnieuw centra moeten sluiten omdat er steeds minder bewoners komen. Dat kan wel eens gaan betekenen dat mensen die nu vanaf Crailo naar een ander centrum worden verplaatst volgend jaar opnieuw moeten verhuizen naar weer een ander centrum.

Wij pleiten er (tegen beter weten in lijkt het) dan ook nog steeds voor om een generaal pardon uit te spreken voor de hele groep. Dan zijn we niet alleen van een hoop werk verlost, maar we laten ook zien dat we als Nederland een hart hebben. Een strenger asielbeleid, daar hebben we als SP niets tegen, maar dit rondzeulen met en het in onzekerheid laten van mensen die hun thuisland zijn ontvlucht is mensonterend. Mevrouw Verdonk, het is kerst! Is er nou echt geen plaats in deze herberg?

John van Otterloo
SP Hilversum