Van RIO naar CIZ, van de regen in de drup?

27 juli 2004

Van RIO naar CIZ, van de regen in de drup?

Vanmorgen stond in de Gooi en Eemlander een stuk over de al langer bekende plannen om het Regionaal Inidicatie Orgaan (RIO) te laten verdwijnen en daar een ander, meer landelijk werkende instelling, voor in de plaats te laten komen.

Het RIO Gooi en Vechtstreek komt er in ons onderzoek rond de uitvoering van de Wet Voorziening Gehandicapten niet al te best af. Je zou dus denken dat we als SP met het verdwijnen van het RIO wel blij zijn. Toch is dat maar een klein beetje waar. Het RIO doet in hoofdlijnen twee dingen. Op de eerste plaats zijn ze verantwoordelijk voor de zogenaamde indicaties in het kader van de AWBZ. Zij bepalen bijvoorbeeld of iemand in aanmerking komt voor opname in een verpleeg- of verzorgingstehuis. Als het om Hilversum gaat, doet het RIO ook nog iets anders. Aanvragen in het kader van de Wet Voorziening Gehandicapten (WVG) die wat ingewikkelder zijn worden (in opdracht van de gemeente) ook door het RIO beoordeeld. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om woningaanpassingen, rolstoelen, etc.

Voor wat betreft de rol van het RIO in de AWBZ is de SP van mening dat het RIO nauwelijks meerwaarde heeft. Het leidt in de praktijk tot onnodige vertraging in de zorgverlening. Natuurlijk moet objectief worden bekeken welke zorg iemand op een bepaald moment nodig heeft, maar daarbij moet wel rekening worden gehouden met de omstandigheden en bijzonderheden van de patiënten. Wij denken dat de indicatie veel beter gedaan kan worden door zorgverleners die de patiënt al kennen dan door een bureaucratisch orgaan op afstand. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om indicaties te laten doen door de thuiszorg. Die kan zich veel beter als zorgbemiddelaar opstellen dan het afstandelijke RIO. Er is berekend dat door het anders inrichten van die indicatiestelling er jaarlijks 45 miljoen euro valt te besparen. Over de tijd die bespaard wordt die zorgverleners nu kwijt zijn door hun veelvuldige contacten met het RIO hebben we het dan nog niet eens gehad. Om een lang verhaal kort te maken, de SP is voorstander van het afschaffen van de RIO's, maar de huidige plannen zijn nog veel te mager en zullen maar een kleine verbetering opleveren.

De rol van het RIO in de WVG is voor ons Hilversummers veel belangrijker. Veel van de klachten die in ons onderzoek op tafel kwamen gingen daar nu juist over. Als er niets anders gebeurt dan het schilderen van een nieuwe naam op de gevel, dan schieten we daar natuurlijk niets mee op. Het is aan de gemeente om na te denken over de rol van het RIO in de WVG. Zoals je op onze aktie pagina's kunt lezen hebben we al een aantal gesprekken gevoerd met de wethouder en de directeur van het RIO om te kijken welke verbeteringen er mogelijk zijn. Hoewel er op een aantal terreinen goede verbeteringen door de wethouder zijn voorgesteld zijn we er voor wat betreft het RIO nog lang niet uit. De wethouder weet nog niet hoe en waar hij de ingewikkelde WVG indicaties in de toekomst wil laten doen, misschien bij het CIZ, misschien ergens anders, hij denkt daar nog over na. Eerlijk gezegd maakt het ons niet zo veel uit waar hij ze laat doen, als hij maar goede afspraken maakt over de kwaliteit van de gewenste dienstverlening. Die laat nl. flink te wensen over. Dat het huidige college is gevallen en we na de zomer een nieuwe college krijgen maakt het er allemaal niet makkelijker op. Het betekent naar alle waarschijnlijkheid dat er nieuwe wethouder komt die over dit onderwerp gaat. Die zich eerst opnieuw in de materie willen verdiepen voor hij of zij maatregelen gaat nemen. In het genoemde krantenartikel valt ook te lezen dat de huidige directeur van het RIO vertrekt. Ook daar komt dus iemand anders. Natuurlijk, dat biedt nieuwe kansen, maar het zal allemaal weer extra tijd kosten. Tijd die je niet echt hebt als je op een traplift zit te wachten….

John van Otterloo