No Claim, No Way!

3 juli 2004

No Claim, No Way!

Het kabinet Balkenende wil vanaf 1 januari 2005 een 'No claim' invoeren in het ziekenfonds. Dat is het omgekeerde van het eerder aangekondigde eigen risico. Iedereen moet maandelijks meer premie betalen. Wie geen gebruik maakt van de zorg, krijgt geld terug.

De SP gaat zich de komende periode landelijk inzetten om deze rechtstreekse aanval op de solidariteit in de zorg van tafel te krijgen. Een aantal landelijke organisaties (zoals de Huisartsenvereniging, de Reuma Patiëntenbond, etc) hebben zich al achter deze aktie geschaard. Ook de SP Hilversum gaat zich hier voor inzetten. Op dit moment benaderen wij huisartsen, apothekers en andere zorginstellingen om hun medewerking te vragen. In eerste instantie vragen we ze of we in hun praktijk actiemateriaal zoals kranten, posters en handtekeningen kaarten mogen neer leggen.

De brief die we aan zo'n 40 adressen in Hilversum en omgeving hebben gestuurd kan je hier lezen. Ook u kunt ons helpen door je protest te laten horen opwww.sp.nl/nieuws/actie/solidariteit/noclaim/ (daar kan je ook meer achtergrond informatie over deze actie vinden), of door je eigen huisarts, apotheker, etc te vragen of we daar materiaal mogen neerleggen. Als dat mag kan je het ons laten weten, zodat we kunnen zorgen dat die spullen er zo snel mogelijk komen.

Lees hier onze actie brief