Het ultimatum van de Burgemeester

2 mei 2004

Het ultimatum van de Burgemeester

Ondanks het feit dat Minister Verdonk haar plannen voor het uitzetten van 26 duizend asielzoekers niet heeft gewijzigd, lijkt Hilversum langzaam maar zeker de eerste gemeente te worden waar een vertrekcentrum gaat komen. Burgemeester Bakker en zijn Larense collega hebben de minister weliswaar een brief gestuurd waarin zij een ultimatum stellen, maar dat gaat alleen maar over het feit dat de beide Burgemeesters vinden dat er meer politie in de regio moet komen als Crailo vertrekcentrum wordt. Geen woord over het feit dat de minister op geen enkele manier tegemoet wil komen aan de vraag van vele politieke partijen en maatschappelijke organisaties om de schrijnende gevallen te ontzien.

De Burgemeester heeft de SP Hilversum op 20 april jl. een brief geschreven waarin hij ons verzekert dat de menselijke maat voorop blijft staan. Hij vindt de menselijke benadering van groot belang. Onduidelijk is wat de Burgemeester daar nou precies mee bedoeld. Voorlopig wordt de beveiliging flink opgevoerd, worden de hekken verhoogd en denkt de Burgemeester meer politie nodig te hebben om de veiligheid rond dit “kamp” te verbeteren. Burgemeester en Wethouders vinden ook dat de vraag of het huidige asielzoekerscentrum wel moet worden ingericht als vertrekcentrum niet aan de gemeenteraad hoeft te worden voorgelegd, dat denken ze zelf wel te kunnen beslissen.

Geruime tijd geleden heeft de gemeente Eindhoven nee gezegd tegen een vertrekcentrum. Vorige week heeft ook de gemeenteraad van Dongeradeel het plan voor een vertrekcentrum in Dokkum afgewezen. Daarmee is Hilversum de enige plaats die nog op het verlanglijstje van de Minister staat.

Wij vinden nog steeds dat onze Burgemeester de daad bij het woord moet voegen. De menselijke maat moet vooropstaan. Het is jammer en pijnlijk dat de Burgemeester in zijn ultimatum geen woord besteed aan die schrijnende gevallen. De SP Hilversum blijft bij haar standpunt dat de minister eerst maar eens een pardon moet uitspreken voor de schrijnende gevallen waar verder op deze site meer over te lezen valt. Daarna kunnen we verder praten.

Een dezer dagen gaan we op deze site in op het gegoochel met woorden als het gaat om de vraag of een vertrekcentrum nou een “open” of een “gesloten” lokatie is.