Respect voor ouderen NU!

12 april 2004

Respect voor ouderen NU!

Begin dit jaar heeft de SP in het hele land enquêtes afgenomen in verpleeg- en verzorgingstehuizen. Ook in Hilversum hebben we aan deze landelijke aktie meegedaan. Inmiddels zijn de voorlopige uitslagen van de enquête binnen.

De enquête richtte zich niet alleen op de bewoners van verpleeg- en verzorgingstehuizen maar ook op hun familieleden en de werkers in de zorg. In totaal zijn inmiddels zo'n 800 ingevulde formulieren binnen. Het beeld dat uit de formulieren naar voren komt, is heel duidelijk. Bewoners en familieleden wijzen op de grote inzet van het personeel, maar concluderen dat de zorg desondanks achteruit gaat. Werkers hebben het vooral over de zorg die ze graag willen geven, maar waarvoor ze de tijd niet hebben. En de leidinggevenden stellen in het algemeen dat het wel meevalt.

De uitkomsten bevestigen wat de SP eigenlijk al wist en wat iedereen zich zou moeten aantrekken. De vereenzaming van de bewoners en patiënten neemt toe omdat het personeel geen tijd meer heeft voor een beetje aandacht. De zorg verschraalt door bezuinigingen op eten, drinken en fruit. En de activiteiten worden afgebouwd, zodat zelfs het ommetje naar buiten er niet meer bij is.. Zelfs de basale zorg, als helpen met de toiletgang en bij het aankleden, komt in het gedrang. Hij wordt teruggebracht tot vaste tijden op de dag, en beperkt in de tijd die ervoor beschikbaar is.

Meer informatie over de uitkomsten van deze enquête is te vinden in de speciale Ouderenkrant van de SP: "Ouderen NU!" Deze krant wordt de komende week huis-aan-huis bezorgd in de buurt van verzorgings- en verpleegtehuizen in Hilversum. Wilt u zeker weten dat u een exemplaar krijgt? Stuur een mail met uw naam en adres en we sturen hem u kosteloos toe.