JAN ON TOUR

23 april 2004

JAN ON TOUR

In een grote zaal van het ‘best wel’ sjieke Lapershoek kwamen afgelopen vrijdagavond 23 april zo’n 60 mensen bijeen om te luisteren naar Jan Marijnissen. Er waren zo’n 6000 flyers huis-aan-huis verspreid en het was aangekondigd in de kranten en met posters.

Dat heeft kennelijk de aandacht getrokken, want de helft van aanwezigen bestond uit niet-SP leden. Mensen, die Jan Marijnissen wel eens op tv hebben gezien, en hem nu graag eens in Hilversum wilden zien en horen.

We waren benieuwd waar Jan het in het kader van “Red de solidariteit” over zou gaan hebben. Uiteraard ging het over de afbraak van de sociale zekerheden, die op dit moment zo hard aan de gang is. Maar er was ook een nieuwe invalshoek: Jan ergert zich aan de manier waarop het de welgestelden lukt om nog rijker te worden. Hier speelt sjoemelen ook af en toe een rol. Jan had op zijn tour net gesproken met een vooraanstaand notaris. Deze legde uit dat, sinds notaristarieven vrijgelaten werden, ook notarissen in ‘onfrisse gedachten’ getrokken werden. Onroerend goedhandelaren, grootverbruikers van de diensten van notarissen, dwingen de notarissen tot lage prijzen, want anders gaan ze wel naar een ander. Notarissen zien slechte praktijken maar door de vingers: onroerend goedhandelaren die onderling regelen dat ze te veilen huizen voor een lage prijs kunnen kopen. Tenslotte moet een notaris ook zijn brood verdienen. Marktwerking werkt dus niet op alle gebieden even heilzaam.

‘We zijn nu 2 keer zo rijk als 20 jaar geleden, maar we voelen ons arm. De uitgaven aan onderwijs zijn drastisch gedaald, waardoor we op de OESO-lijst ook opeens in de middenmoot zitten. De ouderenzorg wordt uitgeknepen, zodat pyamadagen en 2 maaltijden per dag zijn uitgevonden.’.

‘Dit kabinet zet in op ‘eigen verantwoordelijkheid’ en maakt duidelijk dat iedereen zijn eigen boontjes moet doppen. Maar de mens is een sociaal wezen en heeft een sociale omgeving nodig. Op zijn eentje kan hij niet goed leven. Er zit dus een heel verkeerd mensbeeld achter’. Jan werd na zijn vlammende speech aan de tand gevoeld door een politieke redactrice van Radio Noord-Holland. Vakkundig vroeg ze hem uit over zijn eigen financiele situatie en het loon van tweede kamerleden en hoeveel een SP-er nu eigenlijk overhoudt. Na de pauze kwamen zo’n 25 vragen aan bod, die het geboeide publiek ondertussen had opgeschreven en ingeleverd. Allerlei thema’s, o.a. natuur en milieu, europa, autoverkeer en de nieuwe ziektekostenverzekering, kwamen aan bod.

Als persoonlijke noot bleek dat een oude vriend van Jan, waar hij mee op de kostschool gezeten had, ook in de zaal zat. Het was een hartelijk weerzien.

Al met al was het een gemoedelijke avond, waarbij Jan alle aanwezigen de noodzaak om snel actie te ondernemen haarfijn duidelijk maakte.