Het standpunt van de SP Hilversum over de asielzoekers

23 april 2004

Het standpunt van de SP Hilversum over de asielzoekers

Minister Verdonk wil de komende drie jaar 26000 asielzoekers het land uit zetten. Dat heeft ze rond kerst 2003 bekend gemaakt. Dat heeft tot veel maatschappelijke onrust geleid, maar een verandering van het beleid heeft het niet opgeleverd. De SP is voor een strenger asielbeleid, maar de menselijke waardigheid moet daarbij niet uit het oog worden verloren. Samen met vele andere maatschappelijke organisaties vinden wij dat de minister een pardon moet uitspreken voor zo'n 8000 asielzoekers die hier al vijf jaar of langer zijn. Dat zijn mensen die hier al lang wonen, hun kinderen gaan hier naar school en ze hebben vaak geen enkele binding meer met het land van oorsprong.  Hieronder een echt praktijkgeval om duidelijk te maken over wat voor soort mensen we het hier hebben.

Henk Weltevreden woont in Maassluis. Hij heeft een pleegkind uit Zaire. Het is een meisje dat acht jaar geleden in Nederland is geboren. Sinds zes     jaar zorgen Henk en zijn vrouw voor Naomi. Haar natuurlijke moeder (een asielzoeker uit Zaire) is uit de ouderlijke macht ontzet. Als gevolg van het beleid van de minister wordt de natuurlijke moeder van dit meisje (die moeder is hier ook al meer dan acht jaar!) het land uitgezet. Maar het wordt nog erger. Omdat de natuurlijke moeder wordt uitgezet, moet ook Naomi ons land verlaten. Ze zal samen met haar moeder op het vliegtuig worden gezet naar een land waarvan ze de taal niet spreekt en geen enkele toekomstverwachting heeft. Dit geval staat niet op zichzelf, er zijn zo'n 700 andere pleegkinderen in ons land die in een vergelijkbare situatie zitten.

Wil je Henk steunen? Kijk op.

www.janmarijnissen.nl/weblog/index.php?p=111#comments