Respect voor ouderen NU!

5 maart 2004

Respect voor ouderen NU!

De SP is een landelijk onderzoek gestart naar de omstandigheden in verpleeg- en verzorgingstehuizen. Dat onderzoek bestaat uit het informeren van bewoners, bezoekers en werkers van deze huizen en het afnemen van een enquête.

De SP Hilversum heeft als onderdeel van deze landelijke aktie in de week van 1 maart in de verzorgingsflat Kerkelanden tijdens een koffieochtend samen met bewoners, bezoekers en werkers deze enquêtes afgenomen. We hebben daar een kleine 30 enquêtes afgenomen. De directie had al enige dagen voor onze komst een aantal van onze folders laten verspreiden zodat de mensen daar op de hoogte waren van onze komt. Behalve dat het afnemen van de enquete prima verliep, was het vooral ook een gezellige ochtend. We waren daar met vijf SP-ers uit Hilversum waarvan een aantal eigenlijk zelden in een verpleeg- of verzorgingshuis komt. Voor hen (en voor mij!) was het ook een leerzame ochtend. We hebben veel gehoord over de situatie in deze instellingen, maar ook gewoon gezellig zitten praten over wat deze mensen zoal bezighoudt.

Al jaren komen er signalen uit de ouderenzorg van te hoge werkdruk en daardoor soms mensonwaardige gevolgen voor de bewoners. Toch kwam het kabinet Balkenende II in plaats van verbeteringen met nieuwe bezuinigingen. Terwijl nu al vaak te weinig tijd is voor goede verzorging. Volgens ons is het nu hoog tijd om de betrokkenen naar hun mening te vragen: de bewoners, hun familieleden en de werkers en vrijwilligers in de verpleeg- en verzorgingstehuizen. Wat is toelaatbaar? Hoe realiseren we verbeteringen? Daarom nu een landelijke enquête. De resultaten zullen we gebruiken om landelijk en plaatselijk aandacht te vragen voor de kwaliteit van de zorg, en om verbeteringen te eisen

Beschaving betekent respect voor de mensen die dit land hebben opgebouwd. Dat wil zeggen:menswaardige zorg voor ouderen. In plaats van bezuinigingen en verder opjagen van de werkdruk in verpleeg- en verzorgingstehuizen, moet juist geïnvesteerd worden in de ouderenzorg. Nederland is rijk genoeg om iedereen een fatsoenlijke oude dag te garanderen. Daarom zegt de SP: Red de Solidariteit! - Respect voor ouderen, NU!

In de tweede helft van april komen de resultaten van deze landelijke enquête beschikbaar. Ze worden gepubliceerd in een speciale Ouderenkrant. Uiteraard zullen we die ook in Hilversum bij met name de verpleeg- en verzorgingstehuizen verspreiden.

Als je ons tegen die tijd wil helpen met het verspreiden van die krant, stuur ons dan even een mailtje