Hilversumse zieken, ouderen en gehandicapten voelen zich mensonwaardig behandeld

26 februari 2004

De commissie Welzijn van de gemeente Hilversum had voor deze avond een hoorzitting georganiseerd over de uitvoering van de WVG. Uiteraard waren wij daarbij aanwezig. De aanleiding om tot deze hoorzitting te komen was dat er in de lokale pers veel aandacht was geweest voor vermeende problemen met de WVG. De inventarisatie die wij als SP in december hebben gedaan maakte dat ook nog eens extra duidelijk.

De avond was bedoeld om klanten van de WVG hun verhaal te laten vertellen. Ongeveer 25 mensen waren op de hoorzitting afgekomen, een stuk of negen daarvan hebben hun verhaal verteld. Het beeld dat tijdens de hoorzitting ontstond sloot naadloos aan bij wat wij ook al uit de bij ons binnengekomen klachten hadden geconcludeerd. Er is veel bureaucratie en veel te weinig aandacht voor de mensen zelf. Er wordt slecht geluisterd en als gevolg daarvan worden soms dure en onnodige voorzieningen verstrekt. Veel opmerkingen waren er over de manier waarop mensen door de medewerkers van de WVG en/of het RIO worden behandeld. Met het RIO kwam er in de verhalen van de mensen en in ons onderzoek slecht vanaf.
In onze inventarisatie hebben we het aangepaste vervoer niet meegenomen. Ook daar waren op de hoorzitting echter veel klachten over te horen. De problemen op dat terrein hebben in een aantal gevallen zelfs tot levensgevaarlijke situaties geleid die met een kleine investering (300 euro) eenvoudig voor eens en altijd kunnen worden opgelost.

De leden van de commissie welzijn luisterden, in ieder geval deze avond, wel. Ze waren soms verbaasd over de verhalen en stelden volgens ons vaak goeie vragen om een helder beeld van een bepaalde situatie te krijgen. De commissie liet weten dat ze nog een aantal gespreken met instellingen en instanties wil voeren en binnen zes weken een verslag en advies aan de gemeenteraad zal uitbrengen. Uiteraard blijven we als SP kritisch volgen wat er wordt voorgesteld en hoe de gemeente daar vervolgens mee verder gaat. Deze avond stemde ons wel enigszins hoopvol. De ook aanwezige wethouder (P. v/d Brink) liet weten dat hij de hoorzitting en zijn eerdere gesprek met de SP als heel leerzaam had ervaren en dat hij er in ieder geval had opgestoken dat er in het bureaucratische proces dat de WVG is meer aandacht voor de klant moet zijn. Hij was er van overtuigd dat dat ook moest kunnen, in sommige gevallen zelfs zonder dat het extra geld hoeft te kosten.

Wij zijn blij dat onze aktie en deze hoorzitting in ieder geval hebben duidelijk gemaakt dat er een probleem is dat dringend opgelost moet worden. Het lijkt er op dat ook die commissie welzijn en de Wethouder inmiddels zijn overtuigd. We zijn benieuwd naar het door de wethouder beloofde verbeterplan voor dit onderwerp. Wij blijven het uiteraard volgen. Als het ons te lang duurt zullen we zeker weer aan de bel trekken. I

Lees verder de verslagen van onze gesprekken met de Wethouder, de directeur van het RIO etc. op onze actie pagina.