Kansenzone blijkt luchtkasteel

17 september 2010

Kansenzone blijkt luchtkasteel

Zo'n twee jaar wordt er nu door Dudok Wonen en de gemeente gesproken over de Kansenzone, als hetgaat om het wijkje langs de Larenseweg. Omwonenden werden uitgenodigd om hun Verbeelding te laten spreken over wat er allemaal mogelijk is in de voormalige Melkfabriek. Een theater, een bibliotheek, kleine units voor kunstenaars, het is allemaal langsgekomen.

Reclame
Met een mooi logo voor deze Kansenzone en uitnodigende spandoeken werd een innovatief beeld geschapen. Waarschijnlijk was dit vooral om investeerders te lokken. Er waren bedrijven of bedrijfjes nodig die in een deel van het pand hun bedrijf of initiatief zouden vestigen. En dat is mislukt. Niemand stapte in.
Uiteindelijk, om de financiering rond te krijgen, heeft Dudok Wonen nu maar bedacht dat ze hun eigen kantoor in het gebouw gaan vestigen. Er komt dus een saai kantoor in. Zonder publieksfunctie en zonder creatieve activiteiten.

Wassen neus
Dudok Wonen vertelt ons de list dat ze hun huidige gebouw beschikbaar zullen stellen voor creative bedrijvigheid. Want dit gebouw kan zo handig in werkruimten gesplitst worden. Dit zal een wassen neus blijken te zijn, als is het maar omdat in het nieuwe ontwerpbestemmingsplan Over 't Spoor, dat nu ter inzage ligt, heeft hun huidige kantoor nog gewoon de bestemming 'kantoor' (en niet 'bedrijf').

Eén sociaal loket
Er is wel een voordeel aan dit plan: het WWZ-loket dat nu nog in het kantoor van Dudok is gevestigd, kan eindelijk verhuizen naar het gebouw naast het station. Daar is ook het Info-loket Rondkomen, het LeerWerkloket en het UWV gevestigd en het is veel beter bereikbaar. Dit is een lang gekoesterde wens van de WMO-raad. Uit de laatste 'Over Rondkomen Gesproken' bijeenkomst bleek dat de mensen graag alle sociale loketten graag op één plek in de gemeente zouden willen hebben. Dan wordt men minder van de ene naar de andere organisatie doorverwezen. Ook kunnen de raakvlakken tussen de organisaties beter benut worden.

Sociale woningen?
In het plan dat Dudok Wonen nu voorstelt worden ook koopappartementen en eensgezinswoningen gebouwd. Hoeveel en zitten daar ook sociale woningen bij? Of is die randvoorwaarde ook maar overboord gegooid?

Een nieuwe school
Natuurlijk zijn we wel blij met de plannen om de school 't Kruispunt in de Melkfabriek mooie ruimten te geven. En om de kinderopvang daar uit te breiden, want daar is grote behoefte aan.
Dus laten we weer landen op aarde en praten over wat het is: een nieuwe school in een oude fabriek.

Lees wat we eerder schreven over deze kansenzone