Geen toren

22 augustus 2008

Geen toren

Voor de zomer kwam wethouder Hammer met een voorstel naar de raad om op het stationsplein een woontoren te bouwen van 72 meter. Dat was veel hoger dan verwacht, want er zouden eigenlijk een aantal gebouwen van 45 meter hoog komen. De SP was nogal verrast door het plan van de wethouder, maar wij waren en zijn niet op voorhand tegen hoogbouw. We hebben immers een enorm woningtekort en niemand wil natuurlijk op de hei bouwen. Dan lijkt hoogbouw een logische optie.
We vroegen ons echter wel af of een toren van 72 meter op het stationsplein nou wel een goed idee was. Zou het niet beter zijn als het college eerst eens na ging denken of en waar in Hilversum hoogbouw op zijn plaats zou kunnen zijn?

Wat ons betreft kan het niet zo zijn dat we vandaag iets hoogs bouwen op het station, morgen in Kerkelanden en overmorgen weer ergens anders. Daar hoort wat ons betreft een goed doordacht plan bij. Ook veel andere partijen vonden dat. Wethouder Hammer beloofde de raad daarop om nog eens na te denken over die toren. Ook zou hij zijn ideeën hieromtrent eerst nog wat verder uitwerken. Daar heeft hij blijkbaar zijn vakantie aan besteed, want vandaag kwam het bericht dat de wethouder van het plan voor een toren van 72 meter op het stationsplein af ziet. Er was wat hem betreft te weinig draagvlak voor bij de Hilversummers en in de raad. Er komt nu een nieuw plan dat netjes binnen de met de raad afgesproken randvoorwaarden zal blijven. Geen toren van 72 meter dus.

Is dat nou goed nieuws of slecht nieuws? Het is goed nieuws als je het benadert vanuit de invloed van bewoners. Veel Hilversummers en Hilversumse organisaties vonden het een slecht plan. Het is heel goed dat wethouder Hammer laat zien dat hij geluiden uit de samenleving serieus neemt en een plan waar hij zelf enthousiast over was daardoor niet door laat gaan. Natuurlijk, zo hoort het, maar er zijn voorbeelden genoeg te noemen waar dat in het verleden anders ging. Wethouder Hammer laat hiermee zien dat er in Hilversum echt een ander spoor is gekozen. Wat Hilversummers vinden doet er toe bij dit college Daar kunnen wij en hij trots op zijn.

Het niet bouwen van de tientallen woningen die in die toren een plek zouden krijgen, is natuurlijk slecht nieuws. Slecht nieuws voor al die mensen die al jaren op een betaalbare woning zitten te wachten. Want ook in deze toren zou 37% sociale woningbouw worden gerealiseerd. Die woningen komen er dus voorlopig niet. Dat vinden wij een pijnlijk verlies. Gelukkig heeft de wethouder gisteren ook een plan gepresenteerd (Actieplan betaalbaar wonen) waarin concrete maatregelen staan die een beetje kunnen helpen. Over dat plan kunt u hier de komende dagen meer lezen. En, de noodzaak om na te denken over of en waar in Hilversum hoogbouw wel mogelijk is en hoe hoog dat dan kan zijn is natuurlijk niet verdwenen. Sterker nog, het afblazen van dit plan bewijst dat het noodzakelijk is dat college en raad daar op korte termijn over gaan nadenken.

Voorlopig houden we het er maar op dat het niet doorgaan van de stationstoren een beetje winst en een beetje verlies is.