SP op bezoek bij Bonte Buurtgenoten

20 juli 2013

SP op bezoek bij Bonte Buurtgenoten

Bonte Buurtgenoten is een initiatief van Marieke Jongmans, een jonge vrouw met een beperking, en haar familie en vrienden om haar heen.  Geboren vanuit hun gedeelde visie dat de samenleving in Nederland inclusiever kan en moet, is Marieke Bonte Buurtgenoten gestart.  Om bekendheid te geven aan hun initiatief organiseerden ze een borrel. De SP-Hilversum draagt dit initiatief een warm hart toe en ging langs op de borrel

Het was een gezellige en drukbezochte bijeenkomst waar Hans Jongemans (de vader van Marieke en één van de oprichters) ons vol passie vertelde over hun mooie initiatief voor wijkgericht werken. Naast de algemeen geïntereseerden waren er ook mensen van de gemeente, de zorg, een projectontwikkelaar en kandidaat-bewoners.  Het was met recht een bont gezelschap. Met een prachtig doel voor ogen.

Wat is Bonte Buurtgenoten

Gezamelijk Wonen
'Bonte Buurtgenoten' heeft  een samenlevingsverband voor ogen (de Bonte Buurt) waarin wederzijdse betrokkenheid en hulp en aandacht voor elkaar leidende beginselen en vanzelfsprekend zijn. Een gevarieerde sociale buurt, die een afspiegeling is van de samenleving, waar alle bewoners meedoen en waarin iedereen een 'goede buur' kan  zijn. Gevarieerd, omdat er een mix van mensen woont: jongeren, ouderen, studenten, mensen met en zonder beperkingen, alleenstaanden en gezinnen. Sociaal, omdat burenhulp hier heel gewoon is. Mensen helpen elkaar als dat nodig en mogelijk is, ieder naar zijn eigen vermogen. Dit als aanvulling op de professionele hulp waarvan sommige mensen afhankelijk zijn.  Belangrijk is dat behoud en versterking van de zelfstandige positie, eigen regie en zelfbeschikking van iedereen, in het bijzonder ook van mensen met een beperking, gewaarborgd blijven.

Buurtgevoel
In deze buur komt een 'Bont Hart', de buurtkamer. Een plek waar met elkaar uiteenlopende activiteiten ontwikkeld kunnen worden. Waar je elkaar op een gemakkelijke manier en als vanzelf tegenkomt en van alles met elkaar kunt ondernemen. Maar ze willen vooral geen 'eilandje' worden en ook samen optrekken met andere mensen uit de wijdere buurt. In het Bonte Hart willen ze daarom ruimte bieden voor uiteenlopende kleinschalige recreatieve en commerciële bedrijvigheid. Om de levendigheid te vergroten denken ze verder aan het creëren van een Bed- & Breakfast-unit in het project. Last but not least willen ze met dit concept een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van een meer inclusieve samenleving.

Het doel
De `Bonte Buurt` bestaat op dit moment alleen nog op papier. Het moet een woongemeenschap worden voor en van een diversiteit aan mensen die willen samenleven op basis van principes als gelijkwaardigheid en gedeelde verantwoordelijkheid. Het Hilversums doel is een kleinschalig project in Hilversum van bijvoorbeeld ca. 8 appartementen voor een of meer personen en enkele studio's, gesitueerd rondom een centrale ruimte. De definitieve vorm en grootte hangen af van de locatie waar het project gerealiseerd gaat worden.

Voortgang
Voor de realisering van de Bonte Buurt is een stichting opgericht (www.bontebuurgenoten.nl) en is er volop overleg met o.m. de gemeente Hilversum, woningbouwcorporaties en projectontwikkelaars. Verder proberen ze op allerlei manieren via bestaande netwerken contacten te leggen met personen en instanties die op een of andere manier aan de realisering van Bonte Buurtgenoten kunnen en willen meewerken. En ze hebben nog helpende handen nodig!  Op dit moment hebben ze vooral versterking nodig van het 'Bonte Buurt Plein' en het stichtingsbestuur van Bonte Buurtgenoten. Daarvoor zoeken ze creatieve mensen die de visie onder de plannen onderschrijven en willen helpen de plannen daadwerkelijk van de grond te krijgen.

Steun voor Bonte buurtgenoten
De SP deelt de visie achter dit project en draagt de stichting bonte Buurtgenoten een warm hart toe. Daarom besteden wij er hier op onze site wat extra aandacht aan.

Wil je meer weten? Bekijk de website
www.bontebuurtgenoten.nl of
www.mariekejongmans.nl
en neem contact met ze op.
Je kan Bonte Buurtgenoten ook volgen op twitter