Draagvlak school in de buurt groeit

7 mei 2007

Draagvlak school in de buurt groeit

Al vorig jaar stelde de SP vragen over wachtlijsten bij de Hilversumse basisscholen. Het gebrek aan plaatsen op die basisscholen betekent dat niet ieder kind in de eigen wijk naar school kan. Bovendien laten geboorteprognoses zien dat de behoefte aan basisschoolplaatsen de komende jaren toeneemt. Naar aanleiding van de antwoorden van het College gaven wij hier onze inzet aan: 'ieder kind in de eigen wijk naar school'. Enkele dagen geleden gaf D66 in een artikel op hun website aan dat ook zij nu voor die inzet kiezen.

Extra draagvlak dus, voor een belangrijke voorziening voor alle Hilversummers: een basisschool in de buurt. En dat is heel belangrijk. Ook het college wil weliswaar dat ieder kind in de eigen buurt naar school kan, maar voegt daar wel iets wezenlijks aan toe:
"Wij attenderen de gemeenteraad er wel op dat het voeren van een beleid, waarbij kinderen in de eigen buurt naar school kunnen gaan, meer budget zal vergen voor de onderwijshuisvesting."

In dat kader is het ook interessant dat D66 ook een mogelijke oplossing aandraagt: extra schoolgebouwen die na verloop van tijd tot woning verbouwd kunnen worden. Of dat ook de oplossing is weten we eerlijk gezegd nog niet. Wat we wel weten is dat het bemoedigend is dat nu ook een tweede coalitiepartij zich inzet om dit probleem op te lossen.

De inzet van de SP is nog steeds helder: wat ons betreft zorgt dit college ervoor dat ieder kind in zijn eigen buurt naar school kan.